Lamgatsebrug Halderberge Moerdijk

Een remake van 80% gebruikt materiaal
Door houtrot en leeftijd was de markante houten fiets- en voetgangersbrug tussen Halderberge en de gemeente Moerdijk aan vervanging toe. De grootste eis van de opdrachtgever was dat de hoofd-dragende constructie niet van hout mocht zijn. Met een op de oude brug geïnspireerde versterkte pyloonbrug van gebruikt staal met een speelse uitkijkpost en slimme ledverlichting wonnen we de aanbesteding.

Ontwerpen met circulair materiaal
Meer dan 50% van onze projecten is circulair. Zo ook deze 92 meter lange pyloonbrug. Zeker 80% van de nieuwe Lamgatsebrug wordt gemaakt van materiaal met een eerder leven. Omdat dit materiaal het uitgangspunt is, begonnen we ons bouwtraject niet met het technische ontwerp, maar met de zoektocht naar passend materiaal. Dat vonden we in 55 mm dikke stalen onderdelen van een oude spoorbrug van ProRail. Met de kracht, maar zeker ook beperkingen van deze 24 meter lange stalen profielen, startten we ons tekenproces.

Pointclouds
Omdat we de markante vorm van de oude brug met historisch belang in grote lijnen wilden laten herleven, maakten we allereerst een 3D-scan van de bestaande brug. De pointcloud zetten we om in gedetailleerde 3D-tekeningen waarin de volledige constructie tot bout-niveau te zien was. Zo wisten we wat we terug konden brengen en wat we – naast de omzetting van hout naar staal – structureel konden verbeteren, zoals een versterkte fundatie en meer solide overspanning.

Tekla Structures en Trimble Connect
Op basis van de pointcloud en de geoogste materialen, maakten we met Arc2 architecten een nieuw ontwerp met een speelse uitkijkpost midden op de brug, slimme diervriendelijke ledverlichting in de leuningen en uiteraard het tweedeleven-materiaal. Het ontwerp werkten we in nauw overleg met de ingenieurs van Wiggers technisch verder uit in Tekla Structures. Een interessant proces waarbij de vier pylonen elk worden samengesteld uit 2 gelaste spoorbrugdelen. De technische tekening uit Tekla Structures zetten we met Trimble Connect om in mooie 3D presentaties om onze opdrachtgever mee te kunnen nemen in het proces.

Het resultaat
Momenteel is de oude brug gesloopt (hiervan worden nieuwe steigers gemaakt) en zijn we volop bezig met de prefab-productie van de stalen brug. Elke las laten we magnetisch, visueel en ultrasoon controleren. Het resultaat wordt een markante brug die de originele brug eert, maar toch vele extraatjes brengt, zoals de doordachte, verstevigde constructie, de speelse uitkijkpost, de amberkleurige ledverlichting die feller wordt zodra iemand de brug nadert en daarna weer dimt en natuurlijk het circulaire karakter dat onder andere zichtbaar is in de uitsparingen in de pylonen. Een mooi project waarmee we laten zien dat circulair niet de toekomst, maar nú is!

constructie details

  • locatie : Halderberge Moerdijk
  • realisatie :  2024
  • lengte: 92 mtr
  • breedte: 3,4 mtr
  • materialen: C2C, Azobe, GvK, Hergebruikt / Staal
bimawards

De bouw van de Lamgatsebrug

Related Projects